Niezbędne formalności po sprzedaży mieszkania to często coś, o czym sprzedający zaczyna myśleć dopiero po wyjściu od notariusza. Zdecydowanie warto zainteresować się tym tematem wcześniej, co pozwoli znacznie lepiej zaplanować całą procedurę i pomoże zapobiec przeoczeniu jakichś istotnych kwestii. Jakie formalności po sprzedaży mieszkania są szczególnie ważne? Czy jest ich dużo? O czym ponad wszelką wątpliwość nie można zapomnieć?
Spis Treści
Jakie formalności ciążą na sprzedającym mieszkanie?
Udało Ci się sprzedać swoje mieszkanie? A może dopiero stoisz przed całą procedurą i chcesz już dowiedzieć się, jakie formalności czekają na Ciebie po sprzedaży? Sprawdź, co następuje po sprzedaży nieruchomości, której byłeś właścicielem. Jak wyglądają formalności po sprzedaży mieszkania?
Pierwsze, co powinno Cię interesować po sprzedaży, to podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego mieszkania. W tym protokole powinny znajdować się szczegóły dotyczące stanu technicznego i wyposażenia mieszkania w momencie przekazania go nowemu właścicielowi, ale nie tylko. Ważne jest też spisanie liczników, by uniknąć ewentualnych nieporozumień w przyszłości. Protokół zdawczo-odbiorczy po sprzedaży mieszkania zabezpiecza oczywiście interesy obu stron, przy czym to właśnie sprzedający jest tym, kto na dopilnowaniu formalności zyskuje najwięcej – przede wszystkim potransakcyjny spokój i świadomość, że wszystkie aspekty sprzedaży zostały załatwione w profesjonalny sposób.
Podatek dochodowy do US po sprzedaży mieszkania – kiedy jest należny?
Sprzedaż mieszkania oczywiście wiąże się ze znacznym jednorazowym zyskiem, z którego niekiedy trzeba rozliczyć się z fiskusem. Kiedy Urzędowi Skarbowemu należny jest podatek ze sprzedaży nieruchomości? Dotyczy to sytuacji, w których mieszkanie zostało sprzedane przed upływem 5 lat od jego zakupu. Wówczas sprzedający musi zapłacić podatek wynoszący 19 proc.
Wyjątkiem jest sytuacja, w której zadeklaruje Urzędowi Skarbowemu, że pozyskaną kwotę zamierza wkrótce przeznaczyć na zakup nowego lokalu mieszkalnego lub działki budowlanej pod własne potrzeby, na co ma 3 lata (termin jest liczony od początku roku następującego po sprzedaży mieszkania). Ulga mieszkaniowa zakłada też, że środki ze sprzedaży mieszkania mogą zostać przeznaczone np. na spłatę hipoteki bądź rozbudowę domu. Jeśli na wyżej wymienione cele zostanie przeznaczona tylko część kwoty pochodzącej ze sprzedaży mieszkania, wówczas sprzedający jest tylko częściowo zwolniony z płacenia podatku do US.
Inne sposoby na niezapłacenie podatku 19 proc. od sprzedaży mieszkania to dokonanie transakcji w co najmniej 5 lat od momentu zakupu (termin jest liczony od początku roku następującego po roku zakupu nieruchomości). Podatek dochodowy jest obliczany od kwoty, którą sprzedający zarobił na transakcji. Jeśli więc podatnik zdecyduje się na sprzedaż przed upływem 5 lat od momentu zakupu, nie zapłaci podatku, gdy cena transakcyjna była niższa niż pierwotna cena, w jakiej kupił lokal.
Jeśli sprzedający nie kwalifikuje się do ulgi mieszkaniowej, a sprzedaży dokonał przed upływem pięcioletniego terminu zwalniającego go z podatku, powinien rozliczyć się z fiskusem przy okazji zeznania rocznego, przy pomocy PIT-39.
Jakie są formalności przy sprzedaży mieszkania z hipoteką?
Kolejna kwestia, jaką powinniśmy omówić, to sprzedaż mieszkania obciążonego hipoteką banku. W takiej sytuacji jeszcze przed decyzją o finalizacji transakcji kredytobiorca będący właścicielem lokalu powinien wystąpić do banku o promesę, czyli zaświadczenie, że bank wyrazi zgodę na wykreślenie wpisu w księdze wieczystej po całkowitej jednorazowej spłacie kredytu. Promesa jest zwykle ważna 30 dni, dlatego nie warto występować o nią „na zapas”, a wtedy, gdy wiadomo już, że do transakcji dojdzie. Po spłacie kredytu bank wystawia klientowi list mazalny, z którym można pójść do właściwego sądu wieczystoksięgowego celem wykreślenia hipoteki. W ten sposób nowy nabywca mieszkania będzie mieć pewność, że na nieruchomości nie ciążą żadne zobowiązania wobec banku.
Sprzedający może bardzo ułatwić sobie zbycie swojej nieruchomości poprzez decyzję o przeprowadzeniu transakcji przez skup mieszkań. To dobre rozwiązanie, ponieważ szybki skup mieszkań pomaga w skompletowaniu wszystkich dokumentów i sprawnym przeprowadzeniu klienta przez formalności. Dobry skup mieszkań wie też, jak wycenić mieszkanie na sprzedaż, co jest bezcenną kwestią, jeśli sprzedawana nieruchomość jest nietypowa lub ma skomplikowaną sytuację prawną.